Friday, April 8, 2011

FORMULA 1-MALAYSIAN GRAND PRIX 2011

Formula 1-Malaysian Grand Prix 2011 akan bermula pada hari ini dan berakhir pada hari ahad. Untuk pengetahuan anda semua, tahun ini adalah penganjuran edisi kali ke-13 bagi Malaysia di Litar Antarabangsa F1 Sepang.

Perlumbaan Formula 1 pada tahun ini telah bermula pada 2 minggu lepas di Grand prix Melbourne, Australia dan Formula 1-Malaysian Grand Prix adalah tuan tumah bagi pusingan ke-2 daripada 19 kalender perlumbaan. Terdapat 11 pasukan akan merebut kejuaraan pemandu serta pengeluar, dan apa yang menariknya 3 pasukan mempunyai kaitan dengan Malaysia.

Pasukan pertama adalah Team Lotus, di mana pemilik pasukan ini adalah Tony Fernandes (Pemilik Air Asia) dan pasukan ni adalah 100% milik Malaysia. Jika pasukan ini mendapat tempat pertama dalam perlumbaan, lagu Negaraku akan berkumandang (InsyaAllah satu hari nanti)

 Pemilik pasukan, Tony Fernandes (Atas) dan kereta pasukan Team Lotus (Bawah)


Pasukan kedua adalah Mercedes GP Petronas, di mana Petronas sebagai penaja minyak bagi pasukan ini manakala pasukan ketiga adalah Lotus Renault iaitu pasukan milik Lotus (Anak syarikat Proton).

Mercedes GP Petronas (Kiri) dan Lotus Renault (Kanan).

Dengan itu, sama-samalah kita menyokong pasukan ini kerana dengan penglibatan mereka di dalam Formula 1-Malaysian Grand Prix pada hujung minggu ini, secara tidak langsung telah meningkatkan imej negara di mata dunia dalam bidang permotoran.

p/s: sokong Team Lotus sebab kalau menang, boleh nyanyi lagu negaraku... =)

Jom layan Litar Sepang satu lap...baik punyer~

No comments:

Post a Comment