Wednesday, April 6, 2011

PELANCONGAN ANGKASA LEPAS

Angkasa lepas adalah satu ruang yang penuh dengan misteri. Kita juga tidak boleh pergi ke angkasa lepas jika tidak menjadi seorang angkasawan. Tetapi itu semua dulu, kini sesiapa yang sudah bosan dengan kehidupan di bumi bolehlah menikmati pelancongan angkasa lepas.

Sir Richard Branson

Billionair Amerika Syarikat yang dikenali sebagai Sir Richard Branson telah mendapat idea seterusnya merealisasikan idea 'gila' ini di bawah syarikat yang diberi nama Virgin Atlantic Space Travel. Penerbangan komersil pertama ke angkasa lepas dijangka bermula pada tahun ini atau 2012.

Pelancongan angkasa lepas yang mengambil masa selama 2 jam 30 minit itu dikenakan bayaran sebanyak USD200,000(RM605,600) bagi setiap seorang. Apa yang menarik, penumpang berpeluang melihat bumi dari angkasa lepas dan merasai pengalaman graviti sifar(Badan terapung-apung).

Contoh Model Kapal Angkasa Virgin Atlantic Space Travel

Sehingga kini, manusia yang berpeluang ke angkasa lepas hanya sekitar 450 orang, tetapi dengan kewujudan syarikat Virgin Atlantic Space Travel ini, ia akan meningkatkan jumlah manusia ke angkasa lepas dalam jangka waktu yang singkat kerana 300 orang sudah membuat tempahan untuk menempuh pengalaman unik ini,

Pelancongan angkasa lepas akan menjadikan jarak antara bumi dan angkasa lepas semakin hampir, dan apa yang pasti, anda tidak perlu lagi menjadi seorang angkasawan untuk smpai ke angkasa lepas!

2 comments:

  1. Very interesting and probably only affordable for those with US$200k. Very exclusive but possible. Moral of story, Money can help to realize one's vision !

    ReplyDelete
  2. yup...money can make all dreams come true... =)

    ReplyDelete